Hop til hovedindholdet

LOBPA logo

BPA-arbejdslederkursus


Dato og tid

Mandag d. 2. oktober 2023 kl. 11:00 til torsdag d. 5. oktober 2023 kl. 18:00

Tilmeldingsfrist

Mandag d. 18. september 2023 kl. 12:00

Sted

Egmont Højskolen, Villavej 25, 8300 Odder Egmont Højskolen
Villavej 25
8300 Odder

BPA-arbejdslederkursus


Invitation til LOBPAs BPA-arbejdslederkursus på Egmont Højskolen d. 2.-5 oktober

For tiende år i træk inviterer vi til at deltage på BPA-arbejdslederkursus, hvor du som arbejdsleder har mulighed for at opfriske dine kompetencer og få nye input gennem sparring og råd fra fagpersoner og andre arbejdsledere.

I år vil kurset i særlig grad fokusere på, hvordan man skaber det bedste psykiske og fysiske arbejdsmiljø for både sig selv og sine medarbejdere. Du får mulighed for at blive klogere på, hvordan du styrker relationen til dine medarbejdere, bliver mere tydelig i din ledelse, opnår et godt samarbejde med din sagsbehandler, og du vil få et godt indblik i dine handlemuligheder i forskellige ansættelsesretlige spørgsmål.

Alle kursusdeltagere, inklusive hjælpere, indkvarteres i Hou Søsportscenter, som ligger smukt ned til vandet. I deler husene, så to arbejdsledere og hjælpere bor sammen – selvfølgelig på separate værelser.
 - Man kan også deltage som dagskursist, uden overnatning.

Det er gratis at deltage. Men der er begrænsede pladser, så vi anbefaler hurtig tilmelding. Kunder i LOBPA får dækket kørsel med 1 krone pr. kilometer.

 

Mandag:

  • Ankomst: Mellem kl. 11.00-15.00 er det tid til at ankomme og blive indkvarteret i husene. Du har mulighed for at finde dig til rette og gøre dig klar til kurset.

  • Frokost: Kl. 12.00-13.00 (hvis du ønsker at deltage, bedes du give besked ved tilmelding)

  • Velkommen: Kl. 15.00 byder kursets værter velkommen og fortæller om kursets indhold samt giver praktiske informationer.

  • Mennesket i centrum: Kl. 15.15 vil Mette Drejer holde et oplæg. Mette er coach og arbejder med at skabe bedre trivsel for arbejdsledere og forældre til børn med handicap. Oplægget vil omhandle vigtigheden af et godt samarbejde med handicaphjælpere for den daglige trivsel. Vores relationer har stor betydning for vores overskud, handlekraft og glæde ved livet. 
    Hvordan kan du få en dagligdag med dine hjælpere, der giver dig netop det? Svaret afhænger af, hvem du er, hvad du ønsker i dit liv, og hvad du selv tager ansvar for - Det handler nemlig i høj grad om personligt lederskab.

  • Aftensmad: Kl. 18.00 i Højskolens spisesal.

  • Højskoleaften: Kl. 20.00 mødes vi i Bie-rummet. Rummet har fået navnet efter dets store vægmaleri malet af kunstneren Jørn Bie til skolens 50-års jubilæum. Maleriet fortæller den socialpolitiske historie fra stenalderen og til nu. Vi skal høre en lærer fortælle historierne bag maleriet og synge lidt højskolesange.

 

Tirsdag:

  • Morgenmad: kl. 7.30-8.15 i højskolens spisesal.

  • Morgenaktivitet: kl. 9.00 - Hvad har vi lært fra i går og hvad vil vi lære i dag?

  • Ansættelsesret: kl. 10.00 oplæg ved Karsten Thystrup og Michael Graatang. Karsten er konsulent og jurist og Michael er direktør for LOBPA, formand for Handicapbranchen Danmark og også jurist. Michael vil fortælle om den ansættelsesretlige proces i LOBPA, herunder ansvarsfordelingen i personalesager mellem arbejdsleder og LOBPA. Der vil også blive givet gode råd om, hvordan du som arbejdsleder skal håndtere disse sager. Karsten vil fortælle om, hvordan man skal håndtere tavshedspligten og andre ansættelsesretlige forpligtelser. Michael og Karsten er begge erfarne inden for faget og vil give dig redskaber til at blive ekspert i håndtering af relevant personale- og ansættelsesjura.

  • Frokost: kl. 12.00 i højskolens spisesal.

  • Debatgrupper: kl. 14.00 Debat med samtalekort. Med udgangspunkt i formiddagens oplæg vil vi gennem samtalekort høre om jeres erfaringer som arbejdsledere i hverdagen. Vi vil dele viden og råd og forhåbentlig blive klogere sammen.

  • Eftermiddagskaffe: kl. 15.30.

  • Aftensmad: kl. 18.00 i højskolens spisesal.

  • Kaminpassiar: kl. 20.00 i tehuset eller en friaften.
    Spørg direktøren om alt! Vi byder på et glas vin, en øl eller sodavand og snakker helt uformelt om dagen i dag og andre ting der falder os ind.
    Vi tænder op i pejsen og sørger for en hyggelig stund.

 

Onsdag:

  • Morgenmad: kl. 7.30-8.15 i højskolens spisesal.

  • Morgenaktivitet: kl. 9.00 - Hvad har vi lært fra i går?

  • Hvad er ledelse? Erfaringer fra et levet lederliv: kl. 9.30. Oplæg ved Michael Graatang. Michael har været leder i mange forskellige konstellationer siden han var 17 år. Han vil dele sine erfaringer, både det der er lykkedes for ham som leder, men også de fejl man helt uundgåeligt begår, når man har ledelse tæt inde på livet i mange år. Hvordan håndterer man de svære samtaler? Hvordan håndterer man konflikter, og hvordan finder man bedst muligt sin lederrolle?

  • Frokost: kl. 12.00 i højskolens spisesal.

  • Assertiv kommunikation – lær at sætte grænser på en god måde: kl. 14.00. Oplæg ved Agnete Munck, cand.mag., træner og supervisor. Gennem øvelser og oplæg vil Agnete træne dig i at blive stærk til at sætte dine egne grænser og udtrykke dine ønsker og behov på en måde der er hensigtsmæssig for både dig selv og dine hjælpere og kan give dig større gennemslagskraft, når du kommunikerer med din kommune.

  • Eftermiddagskaffe kl. 15.30

  • Assertiv kommunikation fortsat kl 16.00

  • Pause kl. 17.00

  • Aftensmad kl. 18.00 i højskolens spisesal

  • Aftenhygge kl. 20.00 Lounge med øl, sodavand eller vin i Bie-rummet.

 

Torsdag 

  • Morgenmad kl. 7.30-8.15 i højskolens spisesal.

  • Tjek ud af huse kl. 9.00 - vi skal være ude senest kl. 10.00

  • Hvordan opnår man det gode samarbejde med sin kommune? Kl. 10.00 Debat mellem Sanne Rubinke, højskolelærer på Egmont Højskolen og Britta Kempel, Social- og Borgerservicechef i Odder Kommune. Mange arbejdsledere har en oplevelse af, at deres samarbejde og dialogen med kommunen er svær og præget af mistillid. Det er en belastning for arbejdslederen, og mange føler stress og et pres, når de skal i dialog med kommunen. Hvordan vender vi den tendens? Hvordan skaber vi en mere tillidsfuld dialog og samarbejde?

  • Frokost kl. 12.00 i højskolens spisesal

  • Evaluering og kaffe kl. 13.00.

  • Hjemrejse – TAK FOR DENNE GANG! Kl. 14.00

 

Ansøgningsfrist
Mandag d. 18. september kl. 12 
via denne denne side eller ved at kontakte
medlemskonsulent Jesper Mathiesen på jm@lobpa.dk eller 30 43 04 80

 

Det siger tidligere deltagere om LOBPA BPA-arbejdslederkursus:

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >

Kontaktinformation til arrangør

Jesper Mathiesen - LOBPA
Tlf: +45 30430480
jm@lobpa.dk

Kontaktinformation til arrangør

Jesper Mathiesen - LOBPA
Tlf: +45 30430480
jm@lobpa.dk